Dati un privātums Jaunumi Sociālie tīkli

OUCH! februāra numurā: Sociālo mediju privātums

Lielākajai daļai cilvēku pat prātā neienāktu doma ieiet cilvēku pilnā telpā un pilnīgiem svešiniekiem skaļi paziņot dažādus savas privātās dzīves aspektus, sākot no veselības problēmām, līdz ģimenes locekļu un draugu vārdiem, vecumiem, darba vietām vai skolu atrašanās vietām. Bet bieži vien šie paši cilvēki pat neminstināsies pirms publicēt šādu informāciju sociālajos tīklos. Neapdomīgi izpausta informācija var radīt negatīvu ietekmi ne tikai uz jūsu personīgo un profesionālo dzīvi, bet arī ietekmēt jūsu ģimeni un draugus.

Sociālie tīkli ir lieliska vieta, kur atjaunot kontaktus, dalīties un mācīties. Taču pārliecināšanās, ka jūsu privātuma iestatījumi ir gana droši, nav vienīgais veids, kā varat sevi pasargāt. Tiklīdz jūs kaut ko publicējat tiešsaistē, jūs pazaudējat pār to kontroli. Jums jāsaprot, kāda informācija tiek ievākta un kā tā tiek izmantota. Šeit būs pāris privātuma aspekti, par kuriem būtu jāpadomā, izmantojot sociālos medijus:

  • Privātuma iestatījumi: Uzmanīgi izvēlieties un regulāri pārskatiet visu jūsu sociālo mediju kontu privātuma iestatījumus, jo īpaši ja tiek veiktas izmaiņas pakalpojuma izmantošanas nosacījumos un privātuma nosacījumos. Atcerieties, ka pat tad, ja esat atļāvis piekļuvi jūsu veidotajam saturam tikai ierobežotam cilvēku lokam, visa jūsu informācija tiek apkopota, izanalizēta un uzglabāta sociālo mediju serveros, iespējams, mūžīgi.
  • Privātuma koks: Sociālo mediju iestatījumi nevar jūs pasargāt no jūsu draugiem, radiniekiem un kolēģiem, kuriem ir tiesības aplūkot jūsu ziņas, un tiesības ar tām dalīties savu draugu lokā u.c.
  • Informācija par ģimeni: Visiem patīk runāt par viņu draugiem un ģimeni. Bet muļķīgu dzimšanas dienas bilžu vai veselības un uzvedības problēmu publicēšana var novest pie vardarbīgas izturēšanās, īpaši jaunāko bērnu vidū, un var atstāt ietekmi uz visu atlikušo mūžu.
  • Informācijas publicēšana: Ja pakalpojums ir bez maksas, tad jūs esat produkts. Izpētes rezultātā ir noskaidrots, ka tas, ko jūs darāt tiešsaistē, var tikt pārdots kādam citam.
  • Vietas informācija: Piereģistrēšanās informācija var tikt pievienota pārējiem jūsu personas datiem, lai izveidotu profilu par jūsu dzīvi un ieradumiem, kas var novest pie izsekošanas un pakļaut jūs citu uzmācīgu aktivitāšu riskam. Ņemiet vērā arī to, ka attēliem vai video, kurus publicējat, iespējams, ir pievienota lokācijas informācija.
  • Mākslīgais intelekts: Mākslīgais intelekts, sociālie mediji un mārketings ir perfekta kombinācija. Mūsdienu mārketologi izmanto informāciju par jūsu uzvedību un paradumiem tiešsaistē, lai piegādātu jums reklāmu, kas saistīta ar pēdējiem meklētajiem atslēgvārdiem vai pēdējo pirkumu, tādejādi turpinot iegūt arvien vairāk informācijas par jums.
  • Digitālā nāve: Kad kāda persona nomirst, tās tiešsaistes resursi tiek pakļauti īpašam ļaunprātīgu uzbrukumu riskam, ja vien kontus neturpina uzturēt vai neaizver palicēji. Indivīda privātums vairs neattiecas tikai uz viņu vienu pašu; tas var ietekmēt arī viņa ģimenes locekļus un draugus.
  • Netīša informācijas izpaušana: Informācija, kuru par sevi publicējat, var daudz pavēstīt par jūsu personīgo vēsturi, tādējādi atklājot atbildes uz jūsu tiešsaistes drošības jautājumiem.

Privātums ir kas daudz vairāk par privātuma iestatījumiem jūsu sociālā tīkla kontā. Jo vairāk jūs dalāties ar informāciju par sevi un jo vairāk informācijas par jums publicē citi, jo vairāk informācijas ievāc un izmanto korporācijas, valdības un citi. Viens no labākajiem veidiem, kā sevi pasargāt, ir rūpīgi pārdomāt un samazināt tās informācijas apjomu, ko par sevi publicējat un ko citi publicē par jums, neatkarīgi no tā, kāds privātuma līmenis šai informācijai tiek uzstādīts.

Viesredaktors

Cathy Click ir vairāk nekā 14 gadus ilga pieredze drošības izglītības programmu veidošanā globāla mēroga Fortune 500 kompānijai. Cathy patīk izvēlēties sarežģītas tehniskas tēmas un "iztulkot" tās viegli saprotamā valodā, lai palīdzētu cilvēkiem uzlabot savu tiešsaistes drošību.

Februāra OUCH! (PDF)

Visas 2018. un 2019. gada ziņu lapas orģinālvalodās pieejamas:
http://securingthehuman.sans.org/resources/newsletters/ouch/

Resursi

Digitālais mantojums: https://www.esidross.lv/2020/01/20/ouch-janvara-numura-digitalais-mantojums/
Krāpšana sociālajos tīklos: https://www.esidross.lv/2019/09/18/ouch-septembra-numura-krapsana-socialajos-tiklos/
Vai tev ir rezerves kopijas?: https://www.esidross.lv/2019/08/18/ouch-augusta-numura-vai-tev-ir-rezerves-kopijas/

0 komentārs “OUCH! februāra numurā: Sociālo mediju privātums

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *