Ja kaut kas ir atgadījies…

Mēs katrs vienmēr ceram, ka ar mums nekad nekas nenotiks. Ja regulēti rūpējaties par sava datora drošību un sekojat speciālistu padomiem, tas būtiski samazina riskus. Tomēr interneta ļaundari izdomā arvien jaunus un jaunus paņēmienus, tāpēc 100% garantija nav un nevar būt.

Ko darīt, ja nu par spīti visiem veiktajiem pasākumiem kaut kas tomēr ir noticis?

Nav iespējams paredzēt visu, kas var atgadīties, tāpēc šeit aplūkotās problēmas iedalīsim trijās grupās:
  1. Tehniskas problēmas ar jūsu datoru.
  2. Finansiāli zaudējumi, kas jums radušies, veicot maksājumus internetā.
  3. Jūs saskaraties ar, jūsuprāt, pretlikumīgu vai aizskarošu saturu Interneta mājas lapās vai e-pasta vēstulēs.

Tehniskas problēmas ar datoru

Tehniskās problēmas arī var iedalīt trijās grupās:
  1. Problēmas ar aparatūru, piemēram, nevarat ieslēgt datoru, nedarbojas ekrāns. Te palīdzēs tehniskie speciālisti vai datoru serviss.
  2. Problēmas ar programmatūru, piemēram, dators strādā neparasti lēni. Lūdziet palīdzību pazīstamiem tehniskajiem speciālistiem vai datoru servisam.
  3. Problēmas ar interneta pieslēgumu, piemēram, nesanāk pieslēgties interneta vietnēm vai lapas ilgstoši veras vaļā neparasti lēni. Šajā gadījumā vērsieties pie sava interneta pakalpojumu sniedzēja, kas palīdzēs saprast problēmas cēloni un, ja konstatēs ļaunprātīgu uzbrukumu pazīmes, veiks nepieciešamās darbības.

Finansiāli zaudējumi

Ja no jūsu bankas konta pazudusi nauda, tad nekavējoties sazinieties ar savu banku, kas palīdzēs jums tikt skaidrībā, kas ir noticis, un meklēt risinājumu.

Aizdomīgs saturs

Ja, apmeklējot dažādas interneta vietnes vai lasot saņemtās e-pasta vēstules, saskaraties ar saturu, kas, jūsuprāt, ir pretlikumīgs, aizskarošs vai kaitīgs:
  1. Ja saskaraties ar tā saukto pikšķerēšanas (phishing) gadījumu, piemēram, kāds jūsu bankas vai interneta pakalpojumu sniedzēja vārdā lūdz jums atsūtīt interneta bankas pieejas kodus vai lietotāja vārdu un paroli, nekavējoties informējiet par šo faktu attiecīgo pakalpojumu sniedzēju (banku, e-pasta pakalpojumu sniedzēju, portāla administratoru, u.tml.) kā arī pārsūtiet vēstuli cert@cert.lv;
  2. Ja internetā atrodat publiski pieejamu informāciju, kuras saturs var izrādīties kaitīgs nepilngadīgajiem, informējiet par to NetSafe projekta darbiniekus http://www.netsafe.lv/page/3.
  3. Ja atklājat, ka sociālā vietnē vai diskusiju forumā iesūtīts aizskarošs vai naidu kurinošs komentārs, informējiet par to portāla īpašniekus.
  4. Ja kāda no interneta lapām, ko apmeklējat regulāri, pēkšņi izsauc brīdinošu antivīrusa programmas paziņojumu, iespējams, ka šajā lapā ir ievietota kaitīga programmatūra. Informējiet par to CERT.LV (cert@cert.lv), nosūtot lapas adresi un informāciju par brīdinošo paziņojumu.
  5. Ja esat saņēmis gaidītu e-pasta vēstuli no pazīstama cilvēka, bet, verot vaļā pielikumu, anti-vīrusu programma brīdina, ka kaut kas nav kārtībā, ļoti iespējams, ka vēstules sūtītāja datorā ir ieviesies kāds vīruss un vēstules pielikums patiešām ir inficēts. Nekādā gadījumā neveriet to vaļā! Sazinieties ar sūtītāju, izstāstiet problēmu. Varbūt sūtītājs pirms atkārtotas sūtīšanas var pārbaudīt antivīrusu darbību uz sava datora, pārbaudīt vēlreiz sūtāmo failu.